Email us at info@kopakan.nl

Inspireren en verontrusten

Om samen met onze onderwijspartners het nieuwe schooljaar in te luiden, organiseerde Kopa een inspiratiemiddag bij LE:EN. Met de mannen van Fountainheads en Suzan Lutke. Op 17 augustus kwamen onze drie partnerscholen, de Pijlstaart – de Jazzsingel en de Zeven Gaven, voor het eerst in volle getale bijeen voor een flinke dosis inspiratie. Omdat we de komende jaren tot 2020 intensief samen mogen werken binnen Cultuureducatie met Kwaliteit wilden we deze periode goed starten met een bijzondere middag. Op het programma stonden de mannen van Fountainheads, met hun lezing ‘Adapt or Die’ en Suzan Lutke met haar bijzondere verhaal over de betekenis van creativiteit voor de samenleving.

‘Adapt or Die’

Willem van Rooijen en Jan-Henk Bouman van de Fountainheads hielden een lezing over de toekomst. In het onderwijs wordt er veel gesproken over de 21st Century Skills. De wereld verandert snel, onze leerlingen komen in een voor ons onbekende toekomst rond 2030 de arbeidsmarkt op. Omdat er veel over gesproken wordt in het onderwijs, maar het nu al weinig onoverzichtelijk en concreet eruit ziet, hebben we trendverkenners Willem en Jan-Henk gevraagd om ons een beeld te schetsen, wat gebeurt er nu al en waar gaat het heen? In een snelle 45 minuten gaven zij antwoord op deze vragen. En die antwoorden zorgden voor genoeg verontrusting onder de leerkrachten en directies van de basischolen. Hoe ga je hiermee om als school, wat kan je doen? Of zoals ze zeggen: Do you adapt or die?

Wil je meer lezen over deze presentatie, de heren van Fountainheads hebben er een uitgebreid blog over geschreven: Lees verder via deze link. http://fountainheads.nl/gastsprekers-fountainheads-bij-kopa-kunsteducatie/

Saxofoon van Opa

Na de pauze was het tijd voor Suzan Lutke om van de verontrusting weer terug te gaan naar het werken met de kinderen in de klas. Ze vertelde het verhaal over haar eigen school loopbaan. Hoe ze op het conservatorium niet weg kon met haar eigen creativiteit, ze leerde daar vooral technieken en ‘binnen de lijntjes’ spelen. Ze leerde saxofoon spelen op jonge leeftijd, nadat ze door haar Opa was aangestoken met het muzikale virus. Hij speelde altijd prachtig en ontroerend. In haar leerproces lukte het maar niet om het geluid van haar Opa te vinden. De emotie, de creativiteit in zijn spel waren niet wat er tijdens lessen getraind werd.

Vanuit haar eigen ervaring vertelde ze over hoe ze pas laat het geluid terug vond in een oude saxofoon uit 1923, hoe ze voorzichtig weer durfde op te treden. Van daaruit maakte ze een mooi pleidooi voor creativiteit in het onderwijs. Wat is het nu precies, hoe bied je als leerkracht de lessen aan en wat levert het de leerling en de samenleving op?

Samenwerken?

Wil je meer weten over ons project binnen Cultuureducatie met kwaliteit? Je kan ons vinden op www.creatiefvermogenutrecht.nl/kopa-2-2/ 

Interesse in samenwerking binnen dit project? Mail of bel ons dat met je vraag, dan kijken we naar de mogelijkheden.

 

Ander nieuws over ons werk op de Pijlstaart, de JazzSingel en de Zeven Gaven

Inspireren en verontrusten

Om samen met onze onderwijspartners het nieuwe schooljaar in te luiden, organiseerde Kopa een inspiratiemiddag bij LE:EN. Met de mannen van Fountainheads en Suzan Lutke.  Read more

De Pijlstaart swingt

Kopa ondersteunt de Pijlstaart al vijf jaar bij het realiseren van hun cultuurprofiel, door uitdagende beeldende kunstprojecten, teamtrainingen en het samen ontwikkelen en implementeren van een doorgaande leerlijn creatief vermogen. Maar dit voorjaar zijn we een stapje breder gegaan! Read more

De JazzSingel danst

Voor de JazzSingel heeft Kopa dit voorjaar een partner uit Creatief Vermogen Utrecht  uitgenodigd: de Dansers.

Read more

Iedereen wist dat het niet kon totdat er iemand kwam die het niet wist!

In de intensieve samenwerking tussen Kopa en drie basisscholen wordt toegewerkt naar een leerlijn creatief vermogen die door de leerkrachten zelf uitgevoerd wordt.  Ze werken met De Pijlstaart, de Jazzsingel en de Zeven Gaven. Naar aanleiding van vragen vanuit de school ondersteunt Kopa op maat en introduceert bijvoorbeeld nieuwe materialen en technieken. Kopa werkt daarbij vanuit de beeldende kunsten in de breedste zin des woords. Kunstenaars, architectuur, mode of moeilijke vragen vormen de kapstok voor een creatieve ontdekkingsreis. Kopa daagt leerkrachten uit te werken met een helder kader, waarbinnen veel ruimte is voor de leerling en diens eigen creatieve proces.

Deze partnerschappen zijn onderdeel van Creatief Vermogen Utrecht. Voor meer info over het netwerk bezoek je de website. Je vind daar ook het webessay van Manja Eland.

Projectleiding: Linda Rosink | Manja Eland

Periode: 2013-2020

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien