Email us at info@kopakan.nl

Over hersenen en groene lampjes

Wetenschapsjournalist Mark Mieras kan er aanstekelijk over vertellen, de onderzoeken die hij leest over (de ontwikkeling van) hersenen. Hij is dan ook een graag gezien gastspreker, die kennis toegankelijk maakt met filmpjes, ervaring en spel. Ook binnen het onderwijs en cultuureducatie is zijn verhaal relevant. Het illustreert hoe noodzakelijk spel is in de wijze waarop we leren. Wat de invloed is van muziek bijvoorbeeld, of tekenen als manier om te leren kijken. Het laat zien dat als we willen leren we soms uit onze comfortzone moeten stappen, en het ongemak opzoeken. Maar niet zo ongemakkelijk dat we verstijven of vluchten; het groene lampje moet wel aan zijn… Dat ‘groene lampje’ gaat juist bij cultuureducatie vaak aan. Gek genoeg wordt dat soms gezien als diskwalificatie > het is leuk en dus niet serieus. Maar juist dat het leuk is maakt dat onze hersenen zich er snel aan ontwikkelen. De natuur geeft ons op allerlei manieren een inkijkje in het belang van spelen. Spelen als manier van leren. Sterker nog: spel als essentieel middel om te overleven.

 

In de klas

Mieras’ theoretische achtergrond en onze praktijkervaring vullen elkaar aan. Samen laten we het publiek aan den lijve ondervinden hoe dat bezielende verhaal door kan werken als je de dag daarna weer in je klas staat. We tonen een manier om  je kunstles in te richten en een houding waarbij je leerlingen optimaal kunnen ‘spelen’ en ontwikkelen. Het verhaal komt tot leven op het moment dat je gelijk aan de slag gaat en ervaart hoe deze methode werkt. Toegankelijk, soms een beetje ongemakkelijk misschien, maar altijd met ruimte in je hoofd en je les om zoveel mogelijk te ontdekken en te leren.

Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie over een gecombineerde lezing met activiteit.

Ander nieuws over ons werk op de Pijlstaart, de JazzSingel en de Zeven Gaven

De Pijlstaart swingt

Kopa ondersteunt de Pijlstaart al vijf jaar bij het realiseren van hun cultuurprofiel, door uitdagende beeldende kunstprojecten, teamtrainingen en het samen ontwikkelen en implementeren van een doorgaande leerlijn creatief vermogen. Maar dit voorjaar zijn we een stapje breder gegaan! Read more

De JazzSingel danst

Voor de JazzSingel heeft Kopa dit voorjaar een partner uit Creatief Vermogen Utrecht  uitgenodigd: de Dansers.

Read more

Twee x goed nieuws!

Wat fijn, we beginnen 2017 met allerlei goeds! Read more

Iedereen wist dat het niet kon totdat er iemand kwam die het niet wist!

In de intensieve samenwerking tussen Kopa en drie basisscholen wordt toegewerkt naar een leerlijn creatief vermogen die door de leerkrachten zelf uitgevoerd wordt.  Ze werken met De Pijlstaart, de Jazzsingel en de Zeven Gaven. Naar aanleiding van vragen vanuit de school ondersteunt Kopa op maat en introduceert bijvoorbeeld nieuwe materialen en technieken. Kopa werkt daarbij vanuit de beeldende kunsten in de breedste zin des woords. Kunstenaars, architectuur, mode of moeilijke vragen vormen de kapstok voor een creatieve ontdekkingsreis. Kopa daagt leerkrachten uit te werken met een helder kader, waarbinnen veel ruimte is voor de leerling en diens eigen creatieve proces.

Deze partnerschappen zijn onderdeel van Creatief Vermogen Utrecht. Voor meer info over het netwerk bezoek je de website. Je vind daar ook het webessay van Manja Eland.

Projectleiding: Linda Rosink | Manja Eland

Periode: 2013-2020

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien