Kopa kan ... | Team
Email us at info@kopakan.nl

Ik ben…

Linda Rosink

Zakelijk en creatief leider
Linda

Als kind ben ik altijd een dromer geweest, eigenwijs en ongeduldig. In de les opletten was niet mijn sterkste kant, maar als ik dan eens zelf wat mocht verzinnen en maken, dan ging ik ‘aan’. In mijn werk nu zie ik dat bij leerlingen gebeuren. Door onze kunstlessen krijgen kinderen de ruimte om zichzelf elke keer weer op nieuw te ontdekken en te laten zien.  Als ras-optimist wil ik veel bereiken, mijn ideeën uitvoeren en andere mensen raken en vooruit helpen. In 2009 leerde ik Manja kennen. We bleken dezelfde visie te hebben op kunst, onderwijs en creativiteit. Om hier mee aan het werk te kunnen zijn we in 2012 gestart met Kopa.

Ik werk graag samen met allerlei sectoren en culturen, in en buiten Nederland. Dat gebeurde bijvoorbeeld in het Oude huis Tolsteeg, een zorgcentrum, of in een jeugdgevangenis in Malawi en bij Imbali in Zuid-Afrika. Ik ben trots op al onze projecten. Elke dag mag ik weer mooie ideeën verwezenlijken of bijdragen aan positieve veranderingen. Soms heel klein en persoonlijk en soms op grotere schaal, als we ruimte creëren in het onderwijs voor kinderen die anders leren of net als ik eigenwijze dromers zijn.

Volg Linda op Twitter

Link met Linda op Linked-In

Manja Eland

Educatief ontwerper
Manja

Samen met Linda ben ik initiator van Kopa. Vanaf mijn tiende zat ik wekelijks met rode wangen van de concentratie op tekenles. Tegenwoordig teken ik als beeldend kunstenaar niet alleen met potlood en pen maar ook met schaduw. Toen ik de opleiding beroepskunstenaars in de klas [BIK] ging doen kwamen verschillende passies bij elkaar. Het werken met mensen, organiseren en inspireren bleek samen te kunnen gaan met kunst en creativiteit. Ik prijs me gelukkig dat ik door de projecten die we initiëren mijn blik op de grote lijn kan houden en toch ook met mijn handen in de klei sta. Dat ik het ene moment in een kring kleuters zit en diezelfde week met leerkrachten of beleidsmakers werk. Die veelzijdigheid, daar word ik blij van.

Creativiteit gaat voor ons niet alleen over de mooiste tekening kunnen maken, het gaat over blikwisselingen, durven experimenteren en verbindingen leggen. Verbindingen tussen vakgebieden, talenten en mensen. Daar ga ik voor.

Volg Manja op Twitter

Link met Manja op Linked-In

Olga van Riel

Voorzitter 
Mijn carriere als (freelance) arbeidsjurist, loopbaancoach, trainer en auteur-in-spe was niet mogelijk geweest zonder het fantastische kunst- en cultuuuronderwijs op mijn basisschool. Dat gaf mij vervolgens de ruimte en het vertrouwen om mijn eigen pad te kiezen. Kopa zet zich onder meer in dat basisschoolleerlingen van nu, middels kwalitatief hoogwaardige kunsteducatie, klaar zijn voor de wereld van morgen.

In een wereld waar vaak nadruk ligt op intellectuele prestaties is gelukkig ook steeds meer ruimte voor verbeelding, fantasie en creativiteit. De waarde hiervan wordt helaas nog onderschat. Onterecht, want voor het samen leven en het begrijpen van onze steeds complexere maatschappij is het essentieel dat we verbindigen kunnen zien en ook samen beleven. Kunst en cultuur in onderwijs en zomaar ergens in de samenleving zorgt hiervoor. Kopa draagt hier op geheel eigen en creatieve wijze aan bij.

De directie van Kopa bestaat uit twee geweldige vrouwen: Linda en Manja. Als voorzitter van Kopa vind ik het een eer om, samen met het stichtingsbestuur, hen met raad en daad te mogen ondersteunen.

Mayke Vaarwerk

Penningmeester
Mayke

Vanaf de oprichting penningmeester van Stichting Kopa. Linda en ik kennen elkaar goed en ze had me gevraagd voor het beheren van de financiën en ik vind het erg leuk om mijn kennis hiervoor in te zetten! In het dagelijks leven ben ik administrateur bij Triodos Investment Management, een dochter van Triodos Bank. Hier heb ik al veel ervaring opgedaan in het voeren van verschillende administraties en het opstellen van rapportages en financiële overzichten, daarnaast volg ik de opleiding HBO SPD (Accountancy).

Mijn persoonlijke interesses sluiten erg goed aan bij die van Kopa; kunst en cultuur, kennis delen, duurzame relaties aangaan met en het betrekken van alle lagen in de samenleving. Daarbij nog het groot durven dromen, Europa in voor Artshake en ook Afrika is al bereikt en wie weet wat nog allemaal komen gaat?!

Het is voor mij erg leuk en leerzaam om hier in mee te denken en groeien!

Link met Mayke op Linked-In

Jorien Waanders

Secretaris

Programma manager en adviseur in de culturele sector. Cultureel antropoloog en binnenkort Master of Bussiness Administration. Ik ben de secretaris van KOPA.

Sinds vijf jaar leid ik een landelijk collectief van jonge dichters en spoken word artiesten: Poetry Circle Nowhere. Daarvoor werkte ik oa voor Young in Prison en Music Mayday. De rode draad door mijn werk is het stimuleren van creatieve ontwikkeling bij een doelgroep voor wie dat niet zomaar een gegeven is. Creativiteit daagt je uit om over jezelf en je relatie met de wereld na te denken en geeft inzicht in hoe het samen mooier kan.

KOPA is een kleine organisatie van bevlogen artiesten die kwaliteit en cultuureducatie in een hoog vaandel hebben staan. Dit waardeer ik en daarom zet ik me graag in om KOPA te ondersteunen met mijn kennis en expertise.

Link met Jorien op Linked-In

Diane Frenay

Algemeen bestuurslid
Samen met een aantal mensen en organisaties werk ik voortdurend en met veel plezier aan een missie: het versterken van de rol van kunst in samenleving en organisatie, en het versterken van de positie van kunst en kunstenaars.

Kunst levert een belangrijke bijdrage aan individuele en collectieve ontwikkeling. De ontwikkeling van waarden, van een attitude. Van kritisch, onafhankelijk en autonoom zijn en tegelijk in verbinding met je omgeving. Van sociaal zijn, open en aandachtig. Kunst toont ons steeds ongekende mogelijkheden die ontstaan uit het benutten van creatieve intelligentie. We kunnen deze creativiteit in ons ontwikkelen en leren toepassen in allerlei aspecten van werk en leven. Op scholen gebeurt dat nog te weinig,

Kunst nodigt kinderen uit tot spelen, ontdekken, experimenteren, tot ontdekken wat je niet kunt weten. Kunst wakkert je creativiteit aan en maakt dat je gevoelig, flexibel, open en dynamisch in het leven kunnen staan. En dat is zóóó 21ste eeuws!

Daarom draag ik graag bij aan Kopa als algemeen bestuurslid, door Kopa te helpen zich te ontwikkelen, als klankbord te dienen. En door met het bestuur een stevige basis te bieden. Want als geen andere organisatie heeft Kopa oog voor ontwikkeling op de lange termijn en weet ze creatief, prikkelen en uitnodigend bij te dragen aan de ontwikkeling van creatieve intelligentie.

Volg Diane op haar blog


Bekijk het werk van Diane op haar site


Link met Diane op Linked-In

Elianne Brants

Project assistent
Als culturele omnivoor heb ik me altijd geïnteresseerd in alles wat met kunst en cultuur te maken heeft. Ik zat als kind urenlang te tekenen en als tiener ging ik in mijn uppie naar het theater, omdat iedereen om mij heen dat toen nog stom vond. Ik ben in Groningen de studie Kunsten, Cultuur en Media gaan volgen met de specialisatie kunsteducatie. Voor mij is het minder interessant of kunst mooi of vernieuwend is, ik ben vooral geïnteresseerd in wat het met de toeschouwer of beoefenaar van kunst doet. Hoe kan het inspireren, motiveren en samenbrengen.

Twee jaar geleden ben ik via Artshake in aanraking gekomen met Kopa. Als bewoner van De Saffier was ik in direct contact met de artists-in-residence. Tijdens de tweede ronde met Caroline Derveaux-Berté ben ik gaan helpen met het organiseren van workshops. Dit beviel heel goed en ik ben super blij dat ik nu vanaf 2018 het fantastische Kopa team mag komen versterken op kantoor!

Link met Elianne op Linked-In

Tulip Utomo

Content creator
Ik leer veel wijze lessen van vreemden,  van mensen die onbevangen zijn het meest: ‘The six month peak’ methode, in een caravan leven en je afsluiten om je te ontwikkelen als kunstenaar wordt door iemand afgeraden, dus die solo reis waar ik van droomde is geannuleerd. Want ik weet dat het eigenlijk niet uitmaakt, ik moet niet teveel nadenken maar alleen documenteren, het liefst digitaal.

Ik kijk, wacht geduldig… Schiet en soms wordt er iets gewist, totdat het juiste beeld vanzelf verschijnt. Het mooie proces van ontdekken en je creatieve brein openstellen wil ik bij Kopa vastleggen en delen.

Volg Tulip op haar instagram

Link met Tulip op Linked-In

Pionier!

Kopa ontwikkelt samen met vier basisscholen een doorgaande leerlijn creatief vermogen. De leerlijn noemen we de Pionier. Pionier heeft binnen deze samenwerking twee betekenissen.

Een pionier kennen we als iemand die durft te proberen, mag falen en van daaruit weer nieuwe ideeën laat ontstaan. Dat is ook wat we ambiëren in de klas. Niet alleen van de leerlingen, maar ook van de leerkrachten. De leerkracht is immer de basis van onze leerlijn. We besteden dan ook veel aandacht aan het trainen van de teams, op de geboden technieken en de
PIONIER!

De tweede betekenis van Pionier. De PIONIER! is een afkorting die we gebruiken voor de creatieve en procesgerichte didactiek van de leerkracht voor de klas. Elke letter staat voor een houding die de leerkracht inneemt tijdens de kunstlessen.
Procesgericht werken – Begeleid de leerling in zijn eigen creatieve proces
Inspireren – Met kwalitatief werk van kunstenaars, verhalen, films of theater
Open vragen stellen – Krijg een mooie duik in de fantasie van de kinderen
Niet interpreteren – Voorkom dat je aannames doet en stel je oordeel uit
Ik durf ook – Je eigen kwetsbaarheid inzetten om kinderen over drempels heen te helpen
Eigenheid – Ieder kind gaat anders om met de opdracht, hoera!
Ruimte bieden – Suddertijd – vragen onbeantwoord laten – binnen opdracht de rek toestaan
! Expect more! – Kinderen die zich meer uitgedaagd voelen, dagen zichzelf verder uit

De leerlijn omvat allerlei leskisten, zoals Fotografie, Licht, Tekenen, Textiel. Na afloop van de leskist
Tekenen gaf Klaas Dijkstra (groep 5) van de Pijlstaart aan: ‘Ik was zelf na afloop van elke tekenles
heel trots, omdat er telkens wel iemand een heel wezenlijk punt van ontwikkeling bij hem of haar zelf
kon benoemen of dat ik dat kon doen. Van ik kan het niet naar dit heb ik goed gedaan in deze les.’

Meer weten over de PIONIER!? Houd onze nieuwe website in de gaten: www.ikpionier.nl

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien