Email us at info@kopakan.nl

Samen werken aan creatief vermogen.

We zijn met onze partners, De Pijlstaart, Sint Maarten (SBO) en de Jazzsingel, in onze samenwerking Cultuureducatie met Kwaliteit bijna op het einde van de eerste vier jaar. Hoe hebben we het aangepakt? De afgelopen drie jaar hebben we getraind op creatief vermogen in de klas, van de leerkacht en de leerling. De wens van de scholen was om gezamenlijk een serie leskisten te ontwikkelen. De leskisten hebben telkens verschillende vaardigheden, maar altijd op basis van procesgericht cultuuronderwijs. Nadat we eerst onze focus hadden op de grondhouding van de leerkracht tijdens kunstlessen in de klas, ontwikkelen we nu samen met de leerkrachten een leerlijn creatief vermogen.

De opbouw bestaat uit een cyclus van drie jaar. Elk jaar vier kisten, waar de klas vijf weken mee bezig zal zijn. Totaal 12 kisten beeldend kunstonderwijs, in elke bouw wordt het onderwerp gedifferentieerd aangeboden. De eerste leskisten die nu ontwikkeld zijn gaan over Licht en Fotografie. De scholen hebben de eerste kisten ontvangen en voeren de lessen nu zelf uit.

Experiment, onderzoek en creativiteit.

In de lessen staat het proces van het kind voorop. Er wordt gewerkt aan eigenheid, durf en nieuwsgierigheid. Wat kan je allemaal met licht in een klas? Bijvoorbeeld schminken met black-light verf, schaduwonderzoek op de overhead projector of mini-theaters belichten.

Een ander doel van de kisten waren de randvoorwaarden scheppen waarbinnen een leerkracht met weinig tijd toch gedegen kunstlessen kan neerzetten. De voorbereidingstijd verminderen. De lessen die in de kisten zitten dienen als voorbeeld. Dit werkt goed. We merken dat er door de leerkrachten snel ingespeeld wordt op thema’s die spelen in de klas of maatschappij. Door de voorbeeldlessen durven zij nu hun eigen lessen neer te zetten. Ze weten wat er kan en variëren daarmee.

Toekomst

We zitten nu aan het einde van de eerste periode Cultuureducatie met Kwaliteit. Voor het einde van het jaar hebben we drie leskisten af. We willen dus graag door met deze ontwikkeling. Gelukkig is er door de overheid en de gemeente gekozen om Cultuureducatie met Kwaliteit een vervolg te geven. We hopen dus ook in 2017 door te kunnen met deze ontwikkelingen op de scholen.

Ander nieuws over ons werk op de Pijlstaart, de JazzSingel en de Zeven Gaven

Twee x goed nieuws!

Wat fijn, we beginnen 2017 met allerlei goeds! Read more

Video: Kopa en de Pijlstaart

In januari werkt Kopa alweer vijf jaar samen met de Pijlstaart! Tijdens deze samenwerking is een mooi filmpje gemaakt door Astorama films. We delen dit filmpje graag met jullie! Geniet ervan.

Over hersenen en groene lampjes

Wetenschapsjournalist Mark Mieras kan er aanstekelijk over vertellen, de onderzoeken die hij leest over (de ontwikkeling van) hersenen. Hij is dan ook een graag gezien gastspreker, die kennis toegankelijk maakt met filmpjes, ervaring en spel. Ook binnen het onderwijs en cultuureducatie is zijn verhaal relevant. Read more

Iedereen wist dat het niet kon totdat er iemand kwam die het niet wist!

In de intensieve samenwerking tussen Kopa en drie basisscholen wordt toegewerkt naar een leerlijn creatief vermogen die door de leerkrachten zelf uitgevoerd wordt.  Ze werken met De Pijlstaart, de Jazzsingel en de Zeven Gaven. Naar aanleiding van vragen vanuit de school ondersteunt Kopa op maat en introduceert bijvoorbeeld nieuwe materialen en technieken. Kopa werkt daarbij vanuit de beeldende kunsten in de breedste zin des woords. Kunstenaars, architectuur, mode of moeilijke vragen vormen de kapstok voor een creatieve ontdekkingsreis. Kopa daagt leerkrachten uit te werken met een helder kader, waarbinnen veel ruimte is voor de leerling en diens eigen creatieve proces.

Deze partnerschappen zijn onderdeel van Creatief Vermogen Utrecht. Voor meer info over het netwerk bezoek je de website. Je vind daar ook het webessay van Manja Eland.

Projectleiding: Linda Rosink | Manja Eland

Periode: 2013-2020

WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien