Projecten

Een kijkje in de activiteiten van Kopa

In het kort

Hieronder lees je een korte beschrijving van onze projecten. Je kan doorklikken voor meer informatie over elk project.

Creatief vermogen utrecht

‘Iedereen wist dat het niet kon, totdat er iemand kwam die het niet wist.’ Dit is het motto waarmee Kopa samen met het basisonderwijs innoveert op het gebied van kunsteducatie. Binnen het netwerk Creatief Vermogen Utrecht werkt Kopa al sinds 2013 samen met vier basisscholen. We streven altijd naar praktische oplossingen zonder af te doen aan de magie van creativiteit en kunst.

Chillen met erfgoed

Chillen met Erfgoed is een creatief ‘Challenge-based learning’ (CBL) project. Leerlingen van groepen 5 tot en met 8 leren de geschiedenis van de stad Utrecht kennen vanuit verbinding, nieuwsgierigheid en met gebruik van kunstzinnige werkvormen. Ze ontdekken de archeologische attractie DOMunder.

We experimenteren in dit project met een nieuwe werkwijze waarbinnen leerlingen, kunstenaars, leerkrachten en erfgoedexperts het onderwijsproject in co-creatie ontwikkelen om zo meer samenhang tussen verschillende leergebieden te bereiken.

In ‘Chillen met Erfgoed’ leren leerlingen van en met kunst. Vier kenmerken:

  • Kunst stelt vragen en geeft geen vastomlijnde antwoorden.
  • Kunst nodigt uit tot het innemen van een ander perspectief.
  • Kunst gaat niet om waarheid maar betekenis.
  • Kunst prikkelt niet alleen ons denken, ook onze zintuigen.

In de opzet komt dit terug door de manier waarop de kinderen zelf vragen en uitdagingen mogen stellen en de manier waarop leerlingen creatief aan de slag gaan met opgedane kennis, waarbij het niet gaat over de waarheid, maar over de betekenis die ze geven aan de opgedane kennis.

I-TAP-PD

International Teacher-Artist Partnership proffesional development (I-TAP-PD) stelt leerkrachten en kunstenaars in staat om gezamenlijk hun begrip, expertise en creativiteit te ontwikkelen over ‘kunst in het onderwijs’. Door training biedt I-TAP-PD een unieke kans om de aard en educatieve waarde van partnerschappen te verkennen bij kunsteducatie in het voor- en lager onderwijs. Het uiteindelijke doel van I-TAP-PD is het creëren van innovatieve mogelijkheden tot professionele ontwikkeling. We ontwikkelen middelen waarmee we leerkrachten en kunstenaars uitdagen om zich te ontwikkelen ten behoeve van de kinderen die ze lesgeven en de schoolgemeenschappen waarin zij werken op trans-Europees niveau en daarbuiten. De verrijkte praktijk die als resultaat van deze samenwerking ontstaat, zal daarop het onderwerp zijn van nieuw internationaal onderzoek en innovatie.

Project partners waar we mee samenwerken:

Hoogbegaafdheid en Creativiteit

Bij Stichting Kopa, ontwikkelen we uitdagend, creatief lesmateriaal voor verschillende doelgroepen.

Kopa geeft onder andere de methode ‘PIONIER! kunst op school’ uit, ontworpen voor álle leerlingen in de basisschoolleeftijd. Door de opbouw van de lessen en hoe je ze begeleidt stem je af op het niveau en de interesse van je groep. Dat maakt het geschikt voor verschillende groepen.

Sinds 2022 specialiseert Kopa zich naast (beeldende) kunst en creativiteit ook in hoogbegaafdheid. De PIONIER! lessen en manier van lesgeven, waarbij de nadruk ligt op inspiratie en autonomie, sluit op natuurlijke wijze aan bij het associatieve denken en de creativiteit van hoogbegaafde leerlingen. In deze creatieve ruimte kun je als begeleider of leerkracht je leerlingen uitdagen om op te schakelen en hun horizon te verbreden.

Pionier!

PIONIER! brengt kunst op school. PIONIER! helpt je op een toegankelijke manier een uitdagende, creatieve leeromgeving te realiseren. PIONIER! bevat meer dan 200+ lessen. Technieken als tekenen, fotografie en nieuwe media komen aan bod in hun eigen leerlijn voor groep 1 tot en met 8. Door technieken elke twee jaar terug te laten komen in het curriculum, leren de leerlingen steeds een beetje meer.

Imbali

In het uitwisselingsproject met de organisatie Imbali uit Johannesburg, Zuid Afrika, zijn Connie en Lungani een maand in Lunetten geweest. Onder hun inspirerende leiding hebben wijkbewoners op een toegankelijke manier leren batikken en zeefdrukken. Imbali stimuleert deelnemers om in hun eigen creatieve kracht te ontdekken, als aanjager voor ondernemerschap en zelfredzaamheid. In november 2015 werkten Linda en Manja een maand in Johannesburg met de studenten van Imbali. De ene groep leerde met moulagetechniek en stofbewerkingen ontwerpen. De andere groep maakte animaties met licht en schaduw op overheadprojectoren.

Fashion Skills Malawi

Tussen 2013 en 2015 reist Linda drie keer naar Malawi. Mogelijk gemaakt door crowdfunding en steun van velen ontwikkeld ze daar een train-de-trainer. Het doel is de kwetsbare jongeren in Malawi een vakopleiding mode te bieden in samenwerking met de Samaritan Trust. Daarna zijn ook de organisaties Byounique en Green Malata aangesloten gestart met het train-de trainer programma.

Artshake

Artshake 2015 -2016 vond plaats in de Saffier. Een wooncentrum in Tolsteeg, Utrecht. De Saffier was een wooncentrum bedoeld voor ouderen. De gemeente Utrecht wilde dat er meer jongeren kwamen wonen in het pand, het gevolg hiervan was dat er een generatiekloof ontstond tussen de nieuwe buren.

Artshake zorgde er doormiddel van workshops met kunstenaars en gezamenlijke activiteiten voor dat de nieuwe buren elkaar beter leerden kennen. Hierdoor kunnen de inwoners in harmonie met elkaar samenleven.

Daarnaast werd het wooncentrum flink opgeknapt door de vele kunstwerken die de kunstenaars maakten met behulp van de inwoners. Artshake zette aan het einde van het project een eigen stempel op de het pand. Een muurschildering van de Italiaanse kunstenaar Mattia Campo Dall’Orto, dat weergeeft dat het verschil tussen oud en jong eigenlijk niet zo groot is. Op deze manier kregen de inwoners een souvenir aan de leuke tijd die zij beleefd hadden.