Chillen met erfgoed

Tijdreizen vanuit het hier en nu
Wat ik vandaag doe is de geschiedenis van morgen
Dus met wat ik vandaag doe maak ik een beetje toekomst

Chillen met erfgoed

Vanuit je eigen verbeelding, betekenis geven aan en verbinden met de geschiedenis van je omgeving; dat is wat ‘Chillen met erfgoed’ met je doet. Wat betekenen gebeurtenissen uit het verleden voor jouw leven, zoals het er nu uitziet? Welke sporen van de tijd herken je als je met aandacht kijkt?

In het kort

Chillen met erfgoed is een creatief ‘Challenge-based learning’(CBL) project waarin leerlingen van groepen 5 tot en met 8 de geschiedenis van de Utrechtse canonvensters, gekoppeld aan DOMunder onder het Domplein, leren kennen. We vertrekken vanuit verbinding en nieuwsgierigheid en maken gebruik van kunstzinnige werkvormen.

Bijzonder aan dit onderwijsproject is dat we het in co-creatie ontwikkelen. Een klein groepje leerlingen, kunstenaars, leerkrachten en erfgoedexperts ontwerpt het samen, op zoek naar samenhang en balans tussen de leergebieden, plezier en verrassing. De eerste pilot wordt in november en december 2021 uitgevoerd met de groepen 7 en 8 van basisschool de Pijlstaart en de Nieuwe Regentesse.

Aanleiding

Hoe zou je dat kunnen doen, de eigen omgeving net buiten de schoolmuren een plaats geven in het curriculum? Was een vraag die leeft bij de partnerscholen. Hoe kunnen we het erfgoed van 2000 jaar Domplein en daarmee het verhaal van de oorsprong en geboorteplek van Utrecht nog prikkelender delen met ons bezoek? Is een vraag die DOMunder zich stelt. Wat gebeurd er als we Chillen, ofwel kijken met aandacht, met erfgoed? Vroeg Kopa zich af, en verbond de verschillende vragen.

Basisscholen de Pijlstaart, de Nieuwe Regentesse, erfgoed locatie DOMunder en stichting Kopa werken samen aan Chillen met Erfgoed. En we nodigden Siela Ardjosemito-Jethoe als inclusie expert uit om het creatieve proces te begeleiden en onze blik open te houden.

Vragen waarmee we het proces begonnen:

  • Hoe kunnen we erfgoed in de eigen omgeving van een school inzetten als startpunt voor betekenisvol en vernieuwend onderwijs?
  • Hoe kunnen we werkvormen uit ‘Chillen met Kunst’ inzetten als aanjager van inspiratie en nieuwsgierigheid?
  • Hoe laten we leerlingen als ontwerper van zijn/haar eigen onderwijs mee ontwikkelen?
  • Hoe kunnen we kennis op een creatieve, kunstzinnige wijze verwerken zodat het eigen wordt?
  • Hoe kunnen we onderwijs vanuit meerdere perspectieven ontwikkelen, waardoor ruimte maken voor verhalen en lessen uit de niet-dominante cultuur en zo een inclusiever onderwijsaanbod ontwikkelen?

dromen

In het kader van groot denken en klein doen, start het project op en onder het Domplein, het hart van Utrecht met haar rijke geschiedenis. Uiteindelijk hopen we meer scholen en stadsdelen te betrekken. Wat is de geschiedenis van mijn stad? Wat is mijn geschiedenis? En wat wens ik voor de toekomst?

Kopa wenst dat 900 kinderen 900 wensen voor de toekomst verbeelden. Om te vieren dat Utrecht 900 jaar wordt. En om te ervaren dat wij samen de toekomst maken.

expositie

De kunstwerken en toekomstvisies van de leerlingen exposeren we op verschillende momenten in 2022. Als het zover is ben je van harte uitgenodigd. Via scial media houden we je op de hoogte.

Partners