Over ons

De mensen achter Kopa

Linda Rosink

Als kind ben ik altijd een dromer geweest, eigenwijs en ongeduldig. In de les opletten was niet mijn sterkste kant, maar als ik dan eens zelf wat mocht verzinnen en maken, dan ging ik ‘aan’. In mijn werk nu zie ik dat bij leerlingen gebeuren. Door onze kunstlessen krijgen kinderen de ruimte om zichzelf elke keer weer opnieuw te herontdekken en te laten zien. Als ras-optimist wil ik veel bereiken, mijn ideeën uitvoeren en andere mensen raken en vooruit helpen. Ik ben trots op wat Kopa bereikt heeft door de jaren heen. En voel me helemaal thuis in mijn rol bij Kopa, elke dag mag ik weer mooie ideeën verwezenlijken of bijdragen aan positieve veranderingen. Soms heel klein en persoonlijk en soms op grotere schaal, als we ruimte creeëren in het onderwijs voor kinderen die anders leren of net als ik eigenwijze dromers zijn.

Linkedin Linda Rosink
Instagram

Manja Eland

In mijn werk voor Kopa komen verschillende passies bij elkaar. Ik ben een creatieve sneldenker. Dat neem ik mee als ik teken, train en kunteducatie ontwikkel. Ik ben trots op waar we nu staan. Dat we als beroepskunstenaar in de klas de losse workshops waar we mee begonnen uitbouwden tot een volledige leerlijn. Dat we met zulke inspirende mensen samen werk(t)en. Ik prijs me gelukkig dat ik door de projecten die we initiëren mijn blik op de grote lijn kan houden en toch ook met mijn handen in de klei sta. Dat ik het ene moment in een kring kleuters zit en diezelfde week met leerkrachten of beleidsmakers werk. Die veelzijdigheid, daar word ik blij van. En dat we de wereld met ieder project een beetje mooier kleuren is waar ik het voor doe.

Linkedin Manja Eland
Instagram

Sarie Victoria

Ik ben altijd al creatief geweest. Dit uitte zich in verschillende projecten van tekenen, knutselen tot aan schilderen en oude meubelen opknappen. Voor mij is creatief bezig zijn echt ontspannen en nieuwe dingen over mezelf ontdekken. Dit is iets wat ik terugvind bij Kopa. Creativiteit is zoveel meer dan alleen een lesje handvaardigheid, het gaat veel dieper dan dat. Door mee te werken aan de projecten van Kopa, geeft het mij het gevoel dat ik bijdraag aan het algemeen belang voor jonge studenten in het kunst- en cultuuronderwijs. Want jong geleerd is immers oud gedaan!

Olga van Riel

Mijn carriere als (freelance) arbeidsjurist, loopbaancoach, trainer en auteur-in-spe was niet mogelijk geweest zonder de fantastische kunst en cultuureducatie op mijn basisschool. Dat gaf mij de ruimte en het vertrouwen om mijn eigen pad te kiezen. Kopa zet zich onder meer in voor de leerling van nu, zodat ze klaar zijn voor de wereld van morgen.

Hanke Drop

Wat is er mooier dan als bestuurslid te mogen meedenken met Kopa, van waaruit Linda, Manja en Sarie zoveel leerlingen en leraren én beleidsmakers letterlijk in aanraking brengen met maken, met de kunsten? De manier waarop Kopa dit doet is nou echt zoals ik vroeger dat heel erg graag zou hebben meegemaakt op school! En trouwens, ik werk nu op Hogeschool Utrecht, en ook daar zou makerschap in veel opleidingen goed passen, bij wijze van brede (materiële) vorming op hbo-niveau. Ik maak zelf graag, het liefst samen met anderen, bijvoorbeeld schrijven, dichten, illustraties maken en spel.

Nartano Glijn

Als oud-directeur van een basisschool voor bijzonder onderwijs waar ‘hoofd-hart-handen’ onlosmakelijk is verbonden met creativiteit werd ik getroffen door het werk van Linda en Manja binnen KOPA en met Pionier! De grondige visie onder het brede educatieve aanbod en de speelse, creatieve uitvoering spreken mij dan ook ‘bijzonder’ aan. Ik teken, knutsel en musiceer zelf al mijn hele leven en integreer die creatieve processen dan ook graag bij mijn eigen werk in het onderwijs. Bovendien vind ik het ook essentieel om de mensen met wie ik werk optimaal te faciliteren om hun eigen creativiteit in te kunnen zetten. Bij KOPA ondersteun ik vanuit het bestuur dus graag het verrijken-met-kunst in en van het onderwijs!