Over ons

De mensen achter Kopa

Linda Crince Le Roy – Rosink

Als kind ben ik altijd een dromer geweest, eigenwijs en ongeduldig. In de les opletten was niet mijn sterkste kant, maar als ik dan eens zelf wat mocht verzinnen en maken, dan ging ik ‘aan’. In mijn werk nu zie ik dat bij leerlingen gebeuren. Door onze kunstlessen krijgen kinderen de ruimte om zichzelf elke keer weer opnieuw te herontdekken en te laten zien. Als ras-optimist wil ik veel bereiken, mijn ideeën uitvoeren en andere mensen raken en vooruit helpen. Ik ben trots op wat Kopa bereikt heeft door de jaren heen. En voel me helemaal thuis in mijn rol bij Kopa, elke dag mag ik weer mooie ideeën verwezenlijken of bijdragen aan positieve veranderingen. Soms heel klein en persoonlijk en soms op grotere schaal, als we ruimte creeëren in het onderwijs voor kinderen die anders leren of net als ik eigenwijze dromers zijn.

Elsje Keijzer

Kunst heeft op een gegeven moment een rode draad in mijn leven gekregen. Op de middelbare school begon dat toen ik leerde gitaar spelen. Mijn opleiding koos ik in de richting van kunst en cultuur educatie en later ben ik bij verschillende musea gaan werken.
Daar ontdekte ik dat men leert door dingen zelf te doen, te spelen en te ervaren. Ik vind het fijn om dat met mensen samen te doen zodat ik zelf ook kan blijven leren. Bij Kopa krijg ik de kans om dit te doen door op allerlei verschillende gebieden mee te werken aan de projecten.

Thuis pak ik regelmatig een kwast maar mijn creativiteit uit zich het beste achter de camera. Ik vind het heerlijk om met mijn fotocamera het bos in te gaan en die mooie kleine dingen waar je zo gemakkelijk aan voorbij loopt vast te leggen.

Pascalle Vermeulen

Blijf altijd spelen dat is mijn credo. Het zet dingen in beweging en geeft inspiratie en luchtigheid in je leven. Voor de meeste volwassenen is spelen niet zo vanzelfsprekend meer. Het mooie aan kinderen is dat ze het spelen nog niet verleerd zijn. Je hoeft ze niet te overtuigen dat spelen leuk is en zin heeft. Daarom vind ik het leuk ze uit te dagen om, in onze kunstlessen, nieuwe materialen en technieken te gebruiken. En om ze te laten ervaren wat er allemaal mogelijk is als je speelt met creativiteit. Zelf speel ik ook graag met de kracht van creativiteit. Ik geniet het meest wanneer ik bruis van ideeën waarmee ik andere mensen blij maak of aan het denken zet. Van het maken van een passende kaart met aquarelverf tot ideeën om problemen in mijn eigen buurt op te lossen.
Speel met creativiteit, dat zet kinderen én volwassenen in beweging!

Lex Beijer

Sinds 1995 ben ik IT-ondernemer en heb ik natuurlijk enorm veel meegemaakt in al die jaren. Bedrijven starten en zien groeien, allerlei uitdagingen aanpakken, teveel om allemaal op te noemen. Samenvattend zou je kunnen stellen dat ik wel heb geleerd om kansen te herkennen en om met teams te werken. En ook om mensen te motiveren en om bedrijfsprocessen optimaal te maken. Bovendien vind ik het persoonlijk al heel lang leuk om mijn creativiteit te uiten door het maken van grafische tekeningen.

En toen kwam ik bij KOPA terecht als bestuurslid: wat enorm leuk om mijn ervaring als ondernemer en amateurkunstenaar te combineren in deze rol. Het stimuleren van creativiteit in het onderwijs is een enorme uitdaging! En belangrijk!

Ik vind absoluut dat Linda en Manja met KOPA iets heel bijzonders en waardevols hebben neergezet en wil mij graag inzetten om hen te helpen met mijn specifieke ondernemers ervaring.

Hanke Drop

Wat is er mooier dan als bestuurslid te mogen meedenken met Kopa, van waaruit Linda, Manja en Sarie zoveel leerlingen en leraren én beleidsmakers letterlijk in aanraking brengen met maken, met de kunsten? De manier waarop Kopa dit doet is nou echt zoals ik vroeger dat heel erg graag zou hebben meegemaakt op school! En trouwens, ik werk nu op Hogeschool Utrecht, en ook daar zou makerschap in veel opleidingen goed passen, bij wijze van brede (materiële) vorming op hbo-niveau. Ik maak zelf graag, het liefst samen met anderen, bijvoorbeeld schrijven, dichten, illustraties maken en spel.

Nartano Glijn

Als oud-directeur van een basisschool voor bijzonder onderwijs waar ‘hoofd-hart-handen’ onlosmakelijk is verbonden met creativiteit werd ik getroffen door het werk van Linda en Manja binnen KOPA en met Pionier! De grondige visie onder het brede educatieve aanbod en de speelse, creatieve uitvoering spreken mij dan ook ‘bijzonder’ aan. Ik teken, knutsel en musiceer zelf al mijn hele leven en integreer die creatieve processen dan ook graag bij mijn eigen werk in het onderwijs. Bovendien vind ik het ook essentieel om de mensen met wie ik werk optimaal te faciliteren om hun eigen creativiteit in te kunnen zetten. Bij KOPA ondersteun ik vanuit het bestuur dus graag het verrijken-met-kunst in en van het onderwijs!